Xsport

Xsport

torsdag 11. september 2014

Nok en tur gjennomført

Jeg klarte selvfølgelig å glemme å blogge på mandag, og siden jeg har vært på tur uten noe form for nett, var det ikke så lett å få oppdatert bloggen akkurat. Mandag hadde vi frokost halv 9 før vi hadde morgensamling med viktig info for resten av uken. Etter infoen var det vasking og internattime hvor vi på Heimtun ble delt opp i ulike etasjer siden vi er så mange som bor her. På internattimen fikk vi beskjed om å skrive et brev til oss selv om hvilke mål vi har videre for dette året og hvordan disse første ukene har vært. Det blir spennende å se om jeg har klart målene mine og om jeg faktisk husker hvordan denne første tiden har vært. Når vi var ferdig med brevene var det lunsj og så valgfag. Greit nok at frisbee ikke høres ut som den mest aktive sporten man kan drive med, men fy søren så mye vi løper når vi spiller! Det ble skikkelig intervalltrening siden vi spilte 3 minutter om gangen med bare 5 spillere på hvert lag. Det hjalp litt å ha volleyball etterpå siden vi nå i begynnelsen bare øver på ulike slag for å få inn teknikkene, men når det først ble middag var jeg ganske sliten! Etter middagen var det egentlig ganske mye ventetid siden alle skulle ta portrettbilde. Resten av kvelden gikk også til pakking for neste dag var det avgårde på ny bli-kjent-tur!

Tirsdags morgen møtte vi til morgensamling kl.08 og pakket i bussene kl.09. Derifra kjørte vi oppover i fjellet til Gjendesheim. Der lesset vi all bagasjen ombord i en båt før vi begynte å gå opp Besseggen. Siden vi var alle elevene og lærerne fra skolen ble tempoet veldig variabelt, noen gikk fort lengst fremme mens andre kom tuslende bak. Vi (jeg, Renate, Kine og Amalie) gikk i behagelig tempo sånn midt inni, men til tross for greit tempo og flere pauser, for en lang tur det ble! Vi begynte å gå ca kl.11 og var ikke fremme ved overnattingsstedet før kl.18. Selve Besseggen tok ikke så lang tid, men vi toppet nemlig ikke der. Målet for turen var Memurubu, en stor turisthytte lengre inne i fjellet. Med vonde føtter, slitne rygger og lave forventninger til middagen (regnet egentlig med at vi kom til å få kokte poteter og halvvarme kjøttkaker) ble vi positivt overrasket når vi fikk servert 3 retters middag! Vi fikk aspargessuppe, litt forskjellig å velge mellom på hovedretten, og masse frukt, kake og sjokoladepudding til dessert. Kan ikke huske sist sjokoladepudding smakte så godt! Om kvelden fikk vi informasjon om morgendagen og så hadde Leirstad (det ene internatet) ansvar for underholdning. Selve hovedarealet på hytten ble stengt av rundt kl.23 så de fleste gikk og la seg, men jeg, Renate, Sindre og Daniel ble sittende i gangen og se på Sindre lure oss med korttriks. Regner med at et par overtrøtte personer som ler av nesten alt mulig var veldig lett å underholde.

Onsdag var det klart for frivillig opplegg. Man kunne velge ulike turer ut i fra hva man selv følte for og hadde lyst til. Man kunne blant annet dra på fisketur, en fjelltur på ca.5 timer og to lengre turer der den ene varte i 11-12 timer. Jeg skal ikke lyve og si at lange toppturer er min favoritt, så jeg så muligheten til å gå den korteste turen vi kunne velge. Den gikk innover i Memurubudalen og var ca 1 mil tilsammen. Det var helt fantastisk å bare gå en tur uten å tenke på tempo eller å nå frem i tide og faktisk bare nyte naturen og bare det å være ute i knallvær. Tror vi brukte ca.4 timer til sammen hvor 2 av timene var pauser. Tror både rygg og sjel hadde veldig godt av den turen. Når vi kom tilbake igjen til hytten spilte vi litt brettspill og sov mens vi ventet på at middagen skulle begynne kl.18. Vi fikk 3 retters nå også, og det var absolutt ikke feil med mer sjokoladepudding. Denne kvelden var det Skogtun som hadde ansvar for underholdningen med både mimelek og quiz. Stemningen var på topp før vi gikk for å pakke og legge oss.

I dag begynte dagen med frokost og nistesmøring før vi ryddet ut av rommene til halv 10. Været var helt fantastisk i dag også, så etter litt kortspill satt vi ute i sola og kastet ball. Det vil si jeg var veldig giret på å kaste ball. Skage hadde med seg amerikansk fotball som vi fikk låne, så jeg byttet vel på å kaste med sikkert 5 forskjellige personer. Holdt vel på i kanskje 2 timer før båten kom for de som ville ta den. Det var en god gruppe som gikk langs vannet tilbake til Gjendesheim, og var utrolig nok en liten gjeng som løp over Besseggen (hørte noen hadde brukt litt over 2 timer!!!). Da vi kom til Gjendesheim satte vi oss i bussene og kjørte tilbake til skolen for å komme rett til middag. Jeg hadde fått en superkoselig overraskelse når jeg sjekket posten etterpå! Jeg visste egentlig at mamma hadde sendt meg en pakke, men at den skulle være så STOR ante jeg virkelig ikke! I tillegg hadde jeg fått pakke fra mormor også, så jeg ble kjempe glad når jeg åpnet dem på rommet. Kjente at jeg savnet virkelig alle sammen der hjemme, både venner og familie og de vennene som jeg regner som familie (tusen takk for kransekake!). Det hjalp veldig at jeg fikk besøk på rommet, så vi var en liten gjeng som bare snakket sammen frem til kveldsmat 19:30. Etter det kastet jeg og Renate enda mer ball, aner ikke hvor mange kast jeg har hatt i dag, før jeg gikk på torsdagsmøte. Dette er et ukentlig alternativt møte for de som ønsker det, som tar opp ulike temaer og som kan minne litt om en slags gudstjeneste. Det var egentlig ganske fint å bare sitte der og kjenne på stemningen uten å måtte være aktivt sosial absolutt hele tiden. Nå har jeg bare slappet av på kjøkkenet og snakket med litt folk, men kjenner at jeg er skikkelig klar for sengen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar