Xsport

Xsport

søndag 19. april 2015

En variert uke

Da var det gått nok en uke, og til tross for å ha vært her i Valdres kjempe lenge, gjør vi stadige nye ting. Lørdag var det frokost kl.08 før vi hadde seminar med stortingsrepresentant Stine Renate Håheim. Hun fortalte om demokrati og var utrolig engasjert og spennende å høre på. Etter 2 timer med mange interessante fakta og diskusjoner fikk vi slappe av frem til vi spiste grøt kl.17. Ble sittende og snakke med Emely en del før det var elevkveld med BOF. De slo til med både vitser, film, sang, dans og mer! Hvis jeg husker riktig ble dagen avsluttet med litt prat i hålen før jeg tok tidlig kvelden.

Søndagen ble en klassisk slapp dag hvor jeg var oppe til frokost før jeg chillet på rommet og var med litt folk, malte litt, hadde en kjapp treningsøkt og søndagsmiddag. Er egentlig ikke så mye mer å si.
Mandagen skjedde det heller ikke så mye, det var vasking og internattime etter frokost, før jeg trente og hadde intervju med en skole jeg har søkt på til høsten. Etter middagen var jeg og Emely på butikken før jeg pakket, slappet av på rommet og så en film. På kvelden skjedde det heller ikke noe spesielt, så var en for så vidt rolig dag.

Tirsdagen ble det litt mer action enn vanlig, først hadde jeg Godhet valgfag hvor vi var en liten gjeng som skrev mange lapper med gode ord som vi hang opp på dørene til folk i området her for å glede dem. Etter lunsj møtte klassen i gymsalen hvor vi skulle begynne med Amazing Race, en konkurranse hvor vi skulle reise uten penger eller mat og begrenset med ting for å finne poster og løse oppgaver. Dette skulle vare helt til torsdag rundt middagstid. Vi ble delt opp i lag, jeg og Anna var sammen og Sara var med oss de første oppgavene. Etter å ha løst noen oppgaver i gymsalen kom vi utenfor hvor vi skulle ta med oss en stein for å få ekstra poeng. Så løp vi ned til senteret i Leira hvor vi fikk haik inn til Fagernes hvor vi skulle finne den første posten: en person som lager den beste blåskjellsuppen, har en svart katt og jobber i Fagernes. Vi endte opp med å bruke et par timer på å finne denne damen som jobbet på Skosenteret. Etter en liten blindvei kom vi frem til Leira camping hvor vi måtte padle i kano, bygge tårn av stein og følge en taubane i skogen før vi fikk neste oppgave. Siden vi hadde gått lenge uten mat bestemte vi oss for å skaffe noe mat, så vi var rundt på et par butikker og spurte, men ingen kunne gi oss noe. Men vi fikk til slutt dagens middag på Tasty House hvor de laget en pizza til oss og tilbød oss drikke og hvile. Det var helt fantastisk! Så bar turen videre (enda en blindvei) før vi fant enda en post på en topp bak den videregående skolen i Leira. Der fikk vi beskjed om å finne et sted å sove for kvelden. Etter å ha ringt på et par hus og hørt om steder å sove, var vi innom et slags kulturhus hvor det var fest og Anna fikk svingt seg litt før vi gikk videre. Etter et par demotiverende forsøk fikk vi komme inn hos et ungt par i Leira som tilbød oss mat og drikke og en seng for natten. Kan trygt si at både jeg og Anna var overlykkelige og utrolig takknemlige. Så etter litt påfyll av næring, bar det raskt i seng hvor jeg sluknet med en gang.

Onsdag kl.04.00 fikk vi melding om en ny oppgave. Denne skulle vi finne i Fagernes, så da bar det avgårde igjen. Det viste seg at vi skulle opp på Kviteberg, et utkikkspunkt, og det var ganske hardt kl.06 etter en lang dag uten spesielt mye mat. Vi fant ganske fort ut av den neste oppgaven og prøvde å finne haik til Bagn, som er et godt stykke fra Fagernes. Da vi kom ned til sentrum fikk vi med oss Elias på laget, men det var få som stoppet for oss når vi haiket, og det var ikke mange som skulle til Bagn. Vi kom oss dit i etapper, først til Aurdal, så et kryss mot Gjøvik og der ble vi stående et par timer og vente før vi fikk sitte på med en buss. Da vi kom til Bagn var alle helt utslitt og trøtte, og etter mye diskusjoner frem og tilbake og ingen skyss videre ble det bestemt at vi skulle trekke oss fra resten av konkurransen. Et surt, men nødvendig valg. Vi fikk sitte inne på en restaurant og varme oss før Synne kom og vi ble kjørt tilbake til skolen. Jeg kan ikke huske sist en dusj og en varm seng har føltes så godt. Så etter å ha slappet litt av, malte jeg på styrkerommet og spiste kveldsmat før jeg og noen andre var med IP som hadde arrangert singstar i gamle peisestuen.

Torsdagen var jeg oppe til morgensamling før jeg sovnet på rommet et par timer. Deretter gikk jeg og Lisa på butikken for å skaffe lunsj og ble etterpå sittende på kjøkkenet og snakke litt. Før middagen ryddet jeg rommet til Anja kom tilbake fra tur, etterpå var jeg og Emely med hverandre før jeg var på torsdagsmøtet som handlet om glede. Jeg ble sittende igjen lenge etter det var ferdig for å snakke med Sondre, Torgeir og Eirik før jeg la meg.

På fredag startet vi igjen med vasking før klassen var og buldret før lunsj. Etter lunsjen hadde jeg Film i Fokus hvor vi så "Edge of Tomorrow", en science ficton/action film med Tom Cruise i hovedrollen. Den var kjempe bra! Etter jeg hadde spist middag ble jeg sittende og snakke i telefonen med mamma en god stund før jeg trente litt for deretter å spise kvelds. Om kvelden kom Steffen på besøk for helgen, så jeg, han og Anja så film før vi la oss.

I går hadde vi besøk av en dame fra Menneskeverd, som snakket om nettopp menneskeverd (så klart), sorteringssamfunn, abort og aktiv dødshjelp. Det var veldig interessant og fikk de fleste til å tenke over sine personlige meninger om disse temaene. Etter seminaret var vi en gruppe som samlet oss for å planlegge til talentkonkurransen på skolen. Så etter å ha funnet ut av hva vi skulle gjøre, var jeg med Anja og Steffen før middagen. Etterpå gjorde jeg meg klar til elevkvelden som IP skulle arrangere. Hele opplegget het "Hvem kan slå IP?" og var inspirert av programmet "Hvem kan slå Aamodt og Kjuus?". Det ble en kjempe suksess, ikke mist siden vi slo IP. Kvelden ble avsluttet med å se "Big Hero 6" i den blå peisestuen, men jeg gikk og la meg tidlig i filmen siden jeg var så trøtt.

I dag stod jeg opp til frokost før jeg slappet av på rommet med Emely. Kl.12 var jeg og øvde til talentkonkurransen i kveld, før jeg vasket klær og spiste med Anja og Steffen. Kjenner jeg gruer meg veldig til å stå på den scenen i kveld, så blir spennende å se hvordan det går!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar