Xsport

Xsport

tirsdag 2. desember 2014

Snart juuuuul!!

Denne uken har virkelig gått fort! Må ærlig innrømme at jeg ikke husker alt som har skjedd, men jeg får ta hovedtingene som har skjedd.

Lørdag forrige uke dro hele skolen til Beitostølen for å se Beitosprinten. Vi hadde med oss masse plakater og vi stod en hel flokk sammentrykket i en sving, så vi fikk ganske mye oppmerksomhet. Været var helt fantastisk, vi kom akkurat over tåken og det var strålende sol så humøret var på topp. Det var til og med et par av jentene som ble bedt med på juleballet på tv, så hvis dere fulgte med på NRK så dere nok garantert noen fra skolen vår! Om kvelden var det FA som hadde arrangert en litt annerledes elevkveld hvor vi ble delt inn i ulike lag og måtte løse ulike oppgaver for å redde vinteren før den forsvant. For å si det sånn, vi reddet vinteren for på søndagen begynte det å snø for alvor. Det snødde hele dagen, men jeg holdt meg for det meste inne i varmen og bare slappet av og tegnet litt.

Mandag begynte så klart med vasking og internattime der det var stipendiatene som skulle snakke med oss i stede for en lærer. Vi snakket om miljøet her på skolen og hvordan det vil bli fremover etter jul når folk begynner å reise. Under lunsjen fikk jeg beskjed om at jeg skal få lov til å dekorere styrkerommet her på skolen. Jeg er sykt spent og nervøs siden dette ikke er et kunstprosjekt, men noe som faktisk mest sannsynlig kommer til å være der lenge. Etter lunsj hadde vi "Film i fokus" og så "Inception" med Leonardo DiCaprio i hovedrollen. En fantastisk film (om du spør meg) som jeg har sett flere ganger og enda ikke blitt lei. Etter middagen hadde volleyballagene en liten turnering for å øve seg til NM kvalifiseringen. Det var ganske gøy å se hvor mye folk har utviklet seg på så kort tid. Om kvelden så jeg og Skage filmen "Blues Brothers", en enda bedre film enn "Inception" som har utrolig bra musikk!

Tirsdag var det kristendom før lunsj sammen med Manuel. Han var dessverre syk, men vi hadde allikevel skuespill i gruppen om Josef og Maria. Det ble noen morsomme tolkninger med nynorske replikker og terapeuter. Etter lunsjen skjedde det ingenting før psykologien kl.14.10 og resten av dagen brukte jeg på å prøve å planlegge hva jeg skal gjøre på styrkerommet.

Onsdag morgen reiste begge Xsport klassene, IBA og FA til et hyttefelt hvor vi akte, stod på ski, lagde hopp og grillet pølser. Været var kjempe fint og vi hadde det utrolig gøy med å leke oss i snøen (det ble en del knall og fall) og stemningen var kjempe bra! Vi kom ikke tilbake før til middag og etter det så jeg, Tonje P og Emely på at Mixlaget i volleyball trente.

Torsdag var jeg ikke helt i form, så gikk glipp av en langrennsøkt med klassen. Klarte å komme meg til kristendommen etter lunsj hvor vi kom til Andreas sin gruppe der vi diskuterte kristendom og vitenskap. Sånne spørsmål blir nesten for store for meg så jeg gikk resten av dagen og funderte på meningen med livet og hvordan verden ble til. Etter perling spiste vi middag før jeg så og si kollapset i sengen frem til kvelden når det var håndballkamp på tv.

Fredagen etter vasking hadde vi psykologi igjen med Christer, han er skikkelig flink til å fortelle masse historier om pasienter han har hatt selv og det er veldig interessant. Vi har fått høre om folk med depresjon, tvangstanker og fobier, det er utrolig sterkt til tider. Etter lunsjen skulle vi ha swing, men rektor var ikke der så det ble frivillig. Det var meg, Sindre, Emma, Solvor og Bjørnar som stilte og vi danset vel i 3 timer (frem til middag) bare på gøy. Jeg ble utrolig sliten, men det var kjempe morsomt å danse, jeg fikk til og med lært litt boogie! Så etter middagen skjedde det beste i hele helgen; Sunniva kom på besøk! Var utrolig godt å se henne igjen, samtidig som det var litt rart å være med henne her i Valdres. Helgen ble veldig intens og annerledes, det begynte fredags kveld med konkurranse mellom internatene. Det var om å gjøre å pynte stuen på internatet finest til jul, og skal si Heimtun tok helt av. Vi klarte til og med å vinne konkurransen og fikk derfor kakao og krem på deling.

Lørdag var det klart for Godhetsdag! Det er en tradisjon her på skolen hvor gjør ulike ting for å glede folk i Leira og Fagernes, blant annet å synge på gamlehjemmet, dele ut gratis gløgg og pepperkaker, pakke inn gaver og kle oss ut som nisser. Jeg og Sunniva hadde ansiktsmaling på senteret i Fagernes og det ble veldig vellykket. I begynnelsen var det nesten ingen som kom til oss, men til sammen kom det over 20 unger og ville bli malt. Det var veldig gøy å se hvor glad de ble når de var ferdig. Resten av dagen var vi ganske slitne så vi slappet en del av og spilte litt biljard og bordtennis. Så stod elevkveld for tur. Denne lørdagen var det IP som hadde ansvaret og de tok den helt ut med blant annet ballett, sang og stripping. Det ble en utrolig morsom avslutning på kvelden før vi gikk og la oss tidlig.

Søndag ble litt mer aktiv enn vanlig. Vi stod opp til frokost før vi så Polarekspressen i den blå peisestuen sammen med noen andre. Så var vi en liten gjeng som møttes i gymsalen for å danse swing. Det var kjempe gøy og jeg lo ekstremt mye! Jeg fikk lært mer boogie og har blitt flinkere på å danse swing nå (selv om jeg fortsatt blir ganske svimmel etter en stund). Etter middagen måtte Sunniva reise hjem igjen til Bergen, det var skikkelig trist å se henne dra, men får snart se henne igjen.

På mandag var det 1.desember, og for en julestemning det er her! Folk stilte på morgensamling i nisselue og vi har fått en liste med nissestreker folk kan gjøre for å være med i en konkurranse. Morgensamlingen ble litt lengre enn vanlig siden vi skulle få velge forskjellige "fag" til juleverkstedet neste uke. Etter vasking og lunsj var det en ny film på gang, nemlig "Blood Diamond" (enda en DiCaprio film) som var veldig sterk og viste hvordan det er krig i ulike land i Afrika. Etter middagen og litt stilletid på rommet var det klart for "Jul på Månetoppen" i peisestuen. Og for et oppmøte! Det var ikke nok sitteplasser til alle så de siste som kom inn måtte sitte på gulvet. Det ble kjempe bra julestemning, og det hjalp veldig at vi så "Love Actually" om kvelden i tillegg.

I dag begynte vi med kristendom der vi hadde quiz helt frem til lunsj. Etter lunsjen så jeg på at folk spilte sjakk i hålen (det er morsomt å se hvordan konkurranseinstinktet tar over hos noen) før vi hadde psykologi med Christer igjen. Etter middag reiste Para og min Xsport klasse for å dra på topptur, men jeg har valgt å bli igjen her. Ryggen min er blitt verre og jeg tør rett og slett ikke ta sjansen nå før jul og utenlandsreisene våre. Derfor har jeg vært med og laget pepperkakehus med noen andre fra Heimtun og sett "Jul på Månetoppen" i dag også (det blir tradisjon i desember). Har fått vært i Fagernes og fått tak i maling til styrkerommet også, så håper på å få begynne på det snart.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar