Xsport

Xsport

tirsdag 4. november 2014

Ferie igjen!

Denne uken har bare forsvunnet og jeg har selvfølgelig klart å glemme å blogge. Derfor må jeg bare beklage med en gang at jeg ikke husker nøyaktig alt vi har gjort, men jeg skal prøve så godt jeg kan å oppsummere det meste (tilgi meg Martin).

Tirsdag hadde vi en hel dag med seminar med Røde Kors. Det var en fyr fra ambulansen i Hemsedalen som var og fortalte om hva vi skal gjøre med ulike skader og det grunnleggende i førstehjelp. Vi hadde 4 etapper med informasjon, så det ble en lang dag å sitte på harde stoler. Jeg med min rygg klarte å ende opp liggende på gulvet helt bakerst i foredragssalen etter 2.etappe. Men det var veldig lærerikt å høre på, og ikke minst mye viktig informasjon. Om kvelden møttes klassen hjemme hos Torkild. Han hadde laget masse god mat, tent stearinlys og hadde musikk i bakgrunnen, så det ble utrolig god stemning!

Onsdag var det tirsdags timeplan (siden vi hadde seminar på tirsdagen) der vi begynte med kristendom før lunsj. Vi fortsatte å ha om tilgivelse hvor vi fikk se klipp fra ulike hendelser der noen har blitt tilgitt for mord, og diskuterte hva vi trodde var grunnen til at folk kunne tilgi slike hendelser. Etter lunsj hadde jeg ikke valgfag, så jeg fikk trent litt styrke før jeg hadde psykologi der vi hadde om tegn til tale. Vi fikk utdelt ulike setninger som vi skulle bruke tegnspråk for å forklare til en annen gruppe, noe som var utrolig vanskelig. Senere på dagen hadde stippene arrangert åpen mic, som vil si at de som ville kunne komme frem og fremføre hva de ville. Det var masse bra sang og dans, og det ble mye latter utover kvelden.

På torsdag begynte vi med linjefag der vi møttes i peisestuen og så filmen "Supervention" som handlet om moderne ski- og snowboardkjøring her i Norge. Det var utrolig å se alle triksene de kunne gjøre bare ned siden på en trapp eller ned bratte fjell i Canada der ingen noen sinne har stått på ski. Det ga en veldig forsmak på vinteren! Etter lunsj var det klart for kristendom igjen. Vi fikk ny lærer og ble delt inn i grupper som skulle fremføre et lite stykke fra Bibelen. Siden det var bare 2 timer med kristendom, så hadde vi valgfag etterpå der jeg hadde perling! Det er ganske morsomt at ca.15 ungdommer kan ha det så gøy med å sitte og perle mens vi hører på musikk. Etter middagen dro jeg og Anja på butikken for å kjøpe inn ting til Halloween. Jeg fikk eksperimentert litt på kvelden, noe dere kan se her:


På fredag fortsatte vi med førstehjelp bare i praktisk form. Vi ble delt inn i grupper som skulle rundt på ulike poster og drive med førstehjelp. Det var plassert ut markører som hadde vært gjennom ulike ulykker som frostskader, bilulykke, brannskader, drukning og snøskred. Det var rett og slett til tider litt ekkelt siden markørene var utrolig flinke til å spille. Rett etter middag begynte jeg med ansiktsmaling for å gjøre meg klar til Halloween om kvelden, jeg fikk både malt meg selv, Anja, Renate, Daniel og Eivind, så man kan si at det var litt travelt. Men det var ekstremt mange kule og gjennomførte kostymer i matsalen til kveldsmaten! Folk her på skolen er utrolig kreative! Stippene hadde også laget til spøkelseshus nede i den gamle skolebygningen. For å si det sånn så er jeg glad for at jeg ble værende i matsalen med Kristian, for sånn som jeg har forstått det var det veldig bra laget til. 


Meg og Tonje!

Fine Kine

Denne lørdagen ble så og si en fridag. Vi hadde ingenting som skjedde på dagen, og siden jeg blir lett hektet på noe når jeg først har begynt, ble det til at jeg brukte dagen på å male Renate. Vi eksperimenterte litt med motiv og med et levende lerret ble det ekstra spennende! Om kvelden var det tid for elevkveld med paragliding som var skikkelig gjennomført! Jeg lo så jeg skrek en god del ganger i løpet av showet. Etter kveldsmaten fikk jeg malt litt mer og her kan dere se resultatet:






Søndag begynte veldig rolig siden vi ikke måtte møte før 12:55 og så var det klart for swing! Det var rektor som hadde hele seminaret og vi danset vel i 2 timer. Det var ganske gøy på slutten når vi danset til musikk og begynte å komme inn i det! Til middag fikk vi smake rakfisk, en kjent rett her i Valdres/Fagernes, siden det var rakfiskfestival i helgen. Jeg skal ikke skryte på meg og si at jeg likte det, men det var interessant. Resten av dagen ble brukt til å bare slappe av og øve til elevkveld.

Mandag var det klart for vasking igjen, men internattimen ble litt utfordrende. Vi fikk beskjed om at vi skulle si 3 positive og 1 negativ ting til romkameraten vår, men det var utrolig vanskelig (den negative delen altså)! Jeg kom vel egentlig fram til at jeg har verdens beste roomie! Etter lunsj var det valgfag med "Film i fokus" hvor vi så filmen "7 pounds" med Will Smith. Den var utrolig bra, ikke på min topp 10 liste, men absolutt verdt å se! Ettermiddagen brukte jeg til å pakke før det ble øving til elevkveld med klassen. Det var rart å tenke på at det var siste kvelden før ferie, så jeg og Renate satt litt lengre oppe og så film. Måtte si hade til Martin også på kvelden siden han skulle reise ekstremt (!!) tidlig i dag.

Vinteren er på vei!

I dag har jeg ikke fått gjort så mye. Jeg fikk med meg morgensamling og frokost før jeg pakket ferdig og tok bussen 09:50 og deretter tog fra Gol. Det var rart å gå av i Bergen sentrum og plutselig bare være hjemme. Folkehøgskolen har blitt hverdagen min nå, og det å ikke se vennene mine hele tiden er veldig uvant. Men satser på å få en fin uke her hjemme og gleder meg til å se folket på skolen igjen neste onsdag! Ha en fin ferie folkens, spesielt du Martin (savner deeeeeg)!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar