Xsport

Xsport

torsdag 19. februar 2015

Solen skinner som vanlig i Valdres

Vel, snøhuleturen gikk ikke helt som planlagt.. Vi kjørte opp forbi skolehytten, tok på oss skiene og begynte å gå innover. For en person som ikke kan huske å ha gått på bortover ski siden midten av barneskolen må jeg innrømme at jeg hadde null kontroll på fjellski. Tror jeg trynte minst 10 ganger på bare flat løype. Legg merke til det, BARE på flat løype. Så dere kan selv tenke dere hvordan det gikk i nedover bakker uten løype. Men men, vi kom nå oss fram til stedet Torkild hadde sett ut til tross for en god del vind og piskeslag i ansiktet av snøen. Alle gruppene satte i gang å grave inngangene på snøhulene før vi plutselig hørte et drønn og følte at vi sank flere cm ned i snøen. Jeg husker bare alle fjesene som snudde seg forskrekket rundt og et øyeblikks stillhet før alle begynte å snakke i munnen på hverandre "Hørte dere også det?", "Hva var det som skjedde?" og "Herregud!". Så etter en del diskusjon og funnet av en lang sprekk på toppen av hele siden vi skulle ligge på, bestemte vi oss for å trekke oss tilbake med stor respekt for naturen. Men i stede for å dra tilbake til skolen, hentet vi Amalie og Jostein og dro videre til Beitostølen hvor Synne stipp hadde en hytte. Etter en dag ute i kulden var det godt å komme inn og få i seg varmen før vi fikk krype sammen i sengene.

Onsdagen etter frokost ryddet vi ut av hytten før vi var ute i snøen der noen hoppet på ski og lekte Stratego. Rett og slett en veldig fin dag hvor solen skinte og det ble skikkelig påskestemning. Vi kom tilbake til middag og resten av dagen ble brukt til å slappe av og forklare hvorfor en snøhuletur ble til en hyttetur.

Torsdagen skulle vi dra på utdanningsmessen i Lillestrøm etter lunsj, så jeg gikk meg en tur med staver før lunsj. Tydeligvis skal det gi meg ekstra bevegelse i ryggen men jeg må si at jeg føler meg passe dum når jeg kommer gående med skistavene mine inn på Rema 1000. Møtte på et par folk som ga meg rare blikk og da jeg gikk forbi en gammel dame med rullator kan jeg sverge på at jeg følte meg like gammel. Men samtidig var det veldig praktisk i noen situasjoner spesielt nå som det er så mye is over alt, så det var noen øyeblikk hvor jeg var forundret over at skistaver ikke er påbudt å gå med her om vinteren. Men men, etter lunsj ble vi kjørt til Lillestrøm hvor jeg tenkte at her kunne jeg endelig få bekrefte hvor jeg ville studere til høsten, men for å si det sånn, jeg var bare mer forvirret når jeg gikk derifra. Det var stender over alt og de som står der huker tak i deg og skal selge skolen sin mest mulig, minnet nesten om shoppinggatene i Syden. Fikk jo snakket med en del hyggelige folk men det var vanskelig å finne noe som virkelig virket interessant siden nesten alle prøvde å selge skolen sin med drops, penner, vafler, spill og fadderuken i stede for å faktisk fortelle hvordan studiene var. Så etter en lang dag bar det tilbake til skolen igjen. Jeg fant ut at i løpet av dette skoleåret har jeg hvert fall lært en ting, nemlig å sove på buss. Jeg har ikke vært vant til å kunne sove mens vi kjører, men nå sovner jeg gjerne etter 20 minutter (kanskje mindre). Tror kroppen er innstilt på at dette er de pausene vi får og at jeg må utnytte de til det fulle.

Fredag var det vasking igjen før studier og yrker hvor jeg begynte å søke skoleplass på ulike skoler. Skal si noen krever mye i søknadene. Måtte utdype og fortelle på en kort og presis måte hva jeg syntes var en god film og hvordan fremtiden ser ut for filmbransjen. Helt ærlig kan jeg ikke huske å ha tenkt over det tidligere, så det ble en del frustrasjon før lunsj. Etterpå ryddet jeg rommet og fikk vasket litt klær før jeg var oppe i hålen og tilbrakte kvelden med å snakke med folk.

Lørdagsseminaret denne uken ble veldig annerledes enn ellers. Han som egentlig skulle komme var blitt syk så derfor hadde lærerne og stipendiatene kommet opp med noe sprell. Vi skulle bruke hele dagen på å lage en musikkvideo til sangen "Pinne for landet" av Freddy Kalas. Jeg må bare si at det er det gøyeste seminaret vi har hatt i år, det var faktisk fantastisk! Vi ble delt inn i 4 grupper (det var mange som var på hyttetur denne helgen, så vi var ikke så mange igjen på skolen) som fikk en liste over ting vi måtte ha med i filmen: en pinne, fem personer som vinker, en cola, en som spiser Dumle, alle på gruppen og null inntak av alkohol. Vi kunne i tillegg få bonuspoeng for å ha med lokale folk og en flashmob. Jeg kom på gruppe med Renate, Ingrid, Emma, Kristian, Lars Erik, Maria, Kari, Kaja, Maren og Anna Lena, og for et team! Alle var giret på filmen og åpen for alt mulig så stemningen var på topp hele tiden. Vi filmet på Heimtun og var nede på senteret i Leira og hadde en kjempe morsom dag! Alle filmene ble vist på kveldsopplegget 19:30 i foredragssalen og det var gøy å se hvordan alle gruppene hadde funnet ulike måter å løse oppgaven på. Etterpå hadde stippene gjort klar med brettspill, fastelavensboller og beerpong (med brus så klart) inne i matsalen frem til kveldsmaten. Etter kveldsmaten skulle vinneren av beste musikkvideo bli kåret og jeg tror de fleste var ganske spent. Gruppen min klarte å stikke av med seieren, så vi vant pizza fra Tasty House. Alt i alt en strålende dag!

Søndagen var veldig rolig og jeg brukte den til å rydde og vaske rommet til Anja skulle komme om kvelden. Folk kom tilbake fra hytteturen i løpet av ettermiddagen og plutselig var matsalen full igjen som den ikke har vært på lenge. Til kveldsmaten fikk vi fasteavensbollene vi laget kvelden før og det endte med en liten kremkrig på kjøkkenet mellom Kristian og Marius som gikk ut over Marie. Etter kveldsmaten var vi en liten gjeng som var på rommet til Marie og spiste litt kake før plutselig Anja stod i døren og jeg endelig fikk sett roomien min etter 6 uker.

Mandag var jeg oppe 07:00 for å gå til Fagernes, jeg hadde nemlig kiropraktortime 08:15 og jeg må ærlig si at jeg var ganske nervøs siden jeg aldri hadde vært hos kiropraktor før. Men hun var veldig flink og fant faktisk ut hva som var problemet med ryggen min, så nå får jeg faktisk fikset opp i det, noe som var utrolig betryggende! Var tilbake på skolen før lunsj og fikk snakket med Anja, Renate, Anna Xia og Emely før lunsj og redesign. Jeg hadde ikke noe mer å redesigne, så jeg og Susanne fant ut at vi skulle lage våre egne klær fra bunn av. Det var kjempe gøy og utrolig vanskelig! Etter middagen var jeg med å spille fotball i gymsalen før jeg brukte resten av kvelden på å prøve å sy ferdig skjorten jeg lager.

På tirsdag reiste resten av klassen på kitekurs, jeg valgte å prioritere ryggen min og bli igjen her på skolen for å gå på ny kiropraktortime. Det var ganske surt å vite at de andre fikk kite mens jeg var igjen her, men konsentrerte meg om at nå får jeg endelig fikset ryggen. Så jeg chillet med strikking valgfag (ta det med ro, har ikke begynt å strikke selv) før jeg malte på styrkerommet. Etter middagen slappet jeg av og var med et par folk før jeg tok kveld ganske tidlig.

Onsdagen ble en ganske slapp dag, jeg chillet og malte frem til middagen før Anja kjørte meg til kiropraktoren som fikk knekt litt opp i ryggen min. Resten av kvelden var vi en god gjeng som så "Life with Helen" og "Mambo" i den blå peisestuen og slappet av.

I dag har jeg ikke så mange planer, må en tur på butikken og pakke siden alle reiser på ferie i morgen. Har tenkt å gå meg en tur med stavene og trene litt styrke for ryggen. Anja lurte på hva som hadde skjedd med meg som hadde planer om det, og jeg må innrømme at jeg har stilt meg selv det samme spørmålet. Men, jeg får vel bare hive meg i det siden jeg plutselig fikk det for meg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar